۴۴ ایده بکر تبلیغاتی با تکنیکهای منحصربهفرد
پژوهشها نشان میدهد که ما در روز، به طور میانگین ۳۶۲ آگهی تبلیغاتی میبینیم (البته اگر نامهای تجاری و برندهایی را که مشاهده میکنیم، در نظر نگیریم) ولی فقط ۳ درصد از این آگهیها، ما را تحت تأثیر قرار میدهند، یعنی در هر روز فقط ۱۲ آگهی برای ما جذاب است. پس چگونه میخواهید از ازدحام تبلیغاتی موجود عبور کنید و تبلیغات خلاقانه و به یادماندنیای را برای مخاطبان یا بازار هدف خود ایجاد کنید؟ برای این منظور، ابتدا باید به مفهومی قوی برسید و سپس به طراحی خلاقانهای فکر کنید. توجه به طرحبندی و نحوهی ارائه موجب میشود که تبلیغات شما مورد توجه قرار بگیرد، ولی توجه به مفهوم و خلاقیت کمک میکند تا تبلیغات شما در ذهن مخاطبان باقی بماند. در اینجا آگهیهایی را برای نمونه بیان میکنیم که با بهره بردن از خلاقیت بالا و مفهومی قوی، از طراحی بسیار خوبی نیز برخوردار هستند.
۱. از خط تای میان دو صفحه استفاده کنید

در این دو صفحهی منتشرشده برای آگهیِ «با آدیداس، همیشه ورزش کنید»، از خط تای میان دو صفحه به عنوان بخشی از طراحی این آگهی استفاده شده است. به صورتی که با باز و بسته کردن این دو صفحه، ورزشکار نمایش داده شده در تصویر، حرکات ورزشیِ درازونشست، تمرین با وزنه و حرکت کششی را انجام میدهد.
۲. کاری کنید مخاطبتان با دقت بیشتری به تصویر نگاه کند

هیچکس ترافیک سپربهسپر را دوست ندارد، البته به جز موتورسیکلتهایی که میتوانند جاخالی بدهند و از لابهلای کامیونها، اتومبیلها و اتوبوسها، مانند مسیری هزارتو عبور کنند. موتورسیکلت هوندا نیز در مجموعهای از آگهیهای خود از این ایده استفاده کرده و در آنها انواع گوناگون وسایل نقلیه را به صورت مسیری هزارتو نشان داده است.
۳. برای رساندن پیامی مهم، از حیوانات استفاده کنید

شاید در این تصویر به نظر برسد که سگی در حال سلفی گرفتن است، ولی اینطور نیست. این آگهی توسط اُگیلوی استانبول (Ogilvy Istanbul) برای دوربین عقب خودروی فورد طراحی شده است و سگی را نشان میدهد که مستقیم به دوربین یا در واقع، به مخاطبان این آگهی خیره شده است تا حس این پیام مهم را در آنها ایجاد کند که «با این دوربین، بهتر میتوانیم دوستان کوچک خود را ببینیم و در نتیجه، کمتر با آنها تصادف میکنیم.»
۴. به مخاطبان خود یادآوری کنید که بعضی افراد با چه شرایطی زندگی میکنند

آلزایمر، بیماری ناتوانکنندهای است که موجب از دست رفتن حافظه و اختلال در زندگی فرد میشود و باید موارد معمول و لازم برای سپری کردن روز را به افراد مبتلا به آلزایمر یادآوری کرد. در آگهی چاپی بالا که توسط سیمون ماسکانی (Simone Mascagni) و برای alzheimersday2012.org طراحی شده نیز، از همین تکرار استفاده میشود. این آگهی در مورد روز جهانی آلزایمر است و چالشهای بیماری آلزایمر را به مخاطبان یادآوری میکند.
۵. با ظاهر مجله بازی کنید

این آگهی مربوط به روز آلزایمر در بلژیک نیز مفهومی مبتنی بر از دست دادن حافظه دارد. در اینجا در یک صفحهی مجله، حل شدن یا جارو شدنِ جوهر و حروف چاپی نشان داده میشود، درست مانند حافظهی افراد مبتلا به آلزایمر که به تدریج پاک میشود. همراه با این تصویر، این پیام به مخاطب منتقل میشود که «امروز، ۸۵ هزار بلژیکی آنچه را که در روزنامهها میخوانند، به یاد نمیآورند. بیایید از آنها حمایت کنیم.»
۶. از ستونهای روزنامه استفاده کنید

در آگهی بالا از ستونهای روزنامه برای تبلیغ چاقوهای Carulla استفاده شده است و تصویری از ماهی تکهتکه شده در میان ستونهای روزنامه نشان داده شده است.
۷. اشیا را به صورت بخشهایی از بدن انسان نشان بدهید

در این آگهی، بخشهای دوچرخه به صورت بخشهایی از بدن نشان داده شده است تا مزایای دوچرخهسواری برای سلامتی را یادآوری کند. مفهوم، طراحی و انسجام این آگهی موجب خلق تبلیغات خلاقانه و جذابی شده است که به راحتی برای مخاطب قابل درک است.
۸. تفسیر تازهای از تصویری مشهور ارائه بدهید

در آگهی بالا که برای تبلیغ مدادرنگیهای فابر کاستل طراحی شده است، نقاشی مشهوری با استفاده از هزاران مدادرنگی، بازآفرینی شده است. البته از این مدادرنگیها برای ترسیم نقاشی استفاده نشده و خود مدادرنگیها در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند تا نقاشی مشهور بازآفرینی شود. اگر با دقت نگاه کنید، میتوانید تعداد زیادی مدادرنگی را مشاهده کنید که به دقت در کنار یکدیگر چسبانده شدهاند تا نقاشی مشهور «جیغ» اثر ادوارد مونک (Edvard Munch) بازآفرینی شود.
۹. احساسی را به تصویر بکشید که مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند

این تبلیغات خلاقانه با عنوان «درد کار» که برای تبلیغ مسکنهای Aspirina Bayer طراحی شده است، دستگاه منگنهای را نشان میدهد که تصویر مردی بر روی آن کشیده شده است که از شدت درد، سر خود را با دو دست نگه داشته است. این تصویر به شکل هوشمندانهای احساسی را که با سردرد ایجاد میشود (و مانند این است که سر خود را بر روی میز بکوبید) نشان میدهد.
۱۰. برای رساندن پیام خود از رنگها استفاده کنید

داشتن دندانهای صدفی و سفید، یکی از اهداف بهداشت دهان و دندان و زیبایی است و در این تبلیغات خلاقانه که برای یک مرکز سفید کردن دندانها طراحی شده است نیز از شعار تبلیغاتیِ «ما رنگ زرد را دوست نداریم» استفاده شده است. در این تبلیغات خلاقانه این شعار با استفاده از رنگ سفید برای چیزهای زردرنگ (لیمو، موز، زردهی تخممرغ و عروسک اردک) نشان داده شده است، زیرا همانطور که در این آگهی گفته میشود، آنها رنگ زرد را دوست ندارند.
۱۱. واقعی باشید

در آگهی بالا که برای ماراتُن لندن طراحی شده، کفشی نشان داده شده است که شهر لندن به صورت مینیاتوری در کف آن بازآفرینی شده است و این پیام را میرساند که این کفش از تمام قسمتهای شهر لندن عبور کرده است.
۱۲. از جوانههای چشایی مخاطبان خود استفاده کنید

در این تبلیغات خلاقانه برای تبلیغ سس گوجهفرنگی، از جوانههای چشایی مخاطبان استفاده شده است. بر اساس این آگهی، استیک و سیبزمینی سرخشده بدون این سس گوجهفرنگی، مزهای مانند مقوا خواهد داشت.
۱۳. الهام را به تصویر بکشید

در این تبلیغات خلاقانه برای مدادهای فابر کاستل، این شعار بیان میشود که «در هر مداد، ایدهای وجود دارد که در انتظار کشف شدن است.» در این آگهی سر مداد به صورت لامپی در صحنهی نمایش نشان داده شده و نویسندهای را در لحظهی مهمی نشان میدهد که به او الهام شده است.
۱۴. از لحظههای تکرارنشدنی بهره ببرید

شرکت DDB Canada در فرصت مهمی که در آن، روز بزرگداشت قهرمانان جنگ (Remembrance Day) با یازدهمین روز از یازدهمین ماهِ یازدهمین سال مصادف شد، با این آگهی تبلیغاتی ساده ولی بسیار مؤثر، نسبت به زنان و مردان سرباز، ادای احترام کرد. آنها با استفاده از تصویر سربازان به جای اعداد، نمایشی تصویری از روز تاریخی ۱۱/۱۱/۱۱ را ایجاد کردند.
۱۵. از طنز استفاده کنید

در آگهی تبلیغاتی بالا برای محصول StaSoft، فرد خشنی مانند سیلوستر استالونه به صورت کاریکاتوری پارچهای نمایش داده شده و ترکیبِ شعار تبلیغاتیِ «حتی سختترینها را هم نرم میکند» با پرترهی پارچهای، ترکیبی طنزآمیز و مهمتر از همه، جذاب و به یادماندنی را به وجود آورده است.
۱۶. تأمل برانگیز باشید

در این تبلیغات خلاقانه از طراحیهای retro game برای برجسته کردن درجهبندی زیستمحیطی (environmental gradation) استفاده شده است. در این آگهی از طرحهای نمادین مهاجمان فضایی، پکمن (Pac-Man) و Arkanoid برای نشان دادنِ کاهش تعداد نهنگها، درختان، گیاهان و گونههای جانوری استفاده شده است. به شکل هوشمندانهای در شعارِ «It’s not a game anymore» (این دیگر یک بازی نیست) از متونی به رنگ خاکستری و سیاه استفاده شده است. متن سیاه رنگِ «It’s not me» (من نیستم) تأملبرانگیز است و احتمالا نشاندهندهی نبود مسئولیتپذیری یا توانایی برای تأثیرگذاری و تغییر این شرایط است.
۱۷. نمادی شناخته شده را تغییر بدهید

در آگهی بالا از نماد شناختهشدهی سنجاق در نقشه برای کسبوکارهای مختلفی مانند گلفروشی استفاده شده است. این آگهی برای تبلیغ دورههای کارآفرینی است و در آن از شعار تبلیغاتیِ «کسبوکار خود را بر روی نقشه مشخص کنید»، استفاده شده است.
۱۸. نگویید، نشان بدهید

در تبلیغات خلاقانه بالا، عکاس با دقت و وسواس بسیار، مواد غذایی، ظروف و تجهیزات آشپزی را برای برند لوازم خانگی و لوازم آشپزخانهی Eva Solo به نمایش گذاشته است. در مجموعهی این آگهیهای تبلیغاتی، محصولات آشپزی و مواد اولیه در دستور پختهای بصری مینیمالیستی به نمایش گذاشته شده است.
۱۹. به حروف جان بدهید

این آگهی طراحی شده برای برند نسکافه، فقط از تعداد زیادی از زیگزاگ تشکیل شده است که در ردیفها و ستونهایی در یک صفحه نمایش داده شدهاند. ولی با شعار تبلیغاتیِ «هیچ چیزی مانند نسکافه شما را از خواب بیدار نمیکند»، این زیگزاگها به حروف Z (صدای فرد در هنگام خواب) تبدیل میشوند و در نهایت Zها بیدار میشوند و به Nهایی برای نسکافه تبدیل میشوند.
۲۰. از استعارهای بصری استفاده کنید

در این آگهی که برای سیستم دیسترونیک پلاسِ مرسدس بنز (دستگاهی برای حفظ فاصلهی ایمن و جلوگیری از تصادف) طراحی شده، از مجموعه تصاویری استفاده شده است که در آنها انسانی تلاش میکند تا دو بخش بدن خود را به یکدیگر متصل کند، ولی با نگاهی دقیقتر به تصویر، متوجه خواهید شد که این اتصال میتواند مرگبار باشد.
۲۱. از رنگهای جسورانه استفاده کنید

شعارِ «قطع درخت، مرگ یک زندگی است» دقیقا به نکتهی اصلی و مهم اشاره میکند و گرافیک استفاده شده نیز ساده است و از رنگهای جسورانهای هم استفاده شده است. در واقع این آگهی توجه مخاطب را به اثرات ویرانگر جنگلزدایی جلب میکند. در این تصویر، تنهی درخت قطع شده به شکل حیوانِ در معرض خطر قرار گرفتهای درآمده است که خون آن در حال چکیدن است.
۲۲. در مورد تواناییهای محصول، اغراق کنید

در این آگهی مربوط به حولهی کاغذیِ Foxy Asso Ultra، کاربرد محصول به شکل اغراقآمیزی نمایش داده شده تا بر قابلیتهای آن تأکید شود.
بدون دیدگاه