تبلیغات خلاقانه و ایده های تبلیغاتی(بخش دوم)

download

برای ایجاد تبلیغات خلاقانه باید از کجا شروع کنیم؟

آیا متوجه شده‌اید که شعارها و تصاویر موجود در اکثرتبلیغات ، به طور عمیقی به یکدیگر پیوسته هستند؟ این مسئله نشان می‌دهد که باید در ابتدای طراحی هر آگهی تبلیغاتی، مفهومی قوی داشته باشیم. بنابراین برای تأثیرگذاری بر مخاطب، ابتدا در مورد مفهوم فکر کنید و سپس به طراحی بپردازید تا در مسیر درست برای ایجاد تبلیغاتی قرار بگیرید که مخاطبان‌تان آن را می‌فهمند، به خاطر می‌سپارند، با آن ارتباط برقرار می‌کنند و مهم‌تر از همه، به آن عمل می‌کنند.

۲۳. جوانه‌های چشایی را تحریک کنید

27. Miyabi

این آگهی مینیمالیستی برای چاقوی ژاپنی میابی (Miyabi) آن‌قدر خوب به نظر می‌رسد که می‌توان آن را خورد! این آگهی، درست مانند هندوانه‌ای که به تصویر کشیده است، تمیز، با طراوت و خوشمزه است.

۲۴. توجه مخاطب را به نقص‌ها جلب کنید

28. Intermarche

در تبلیغات مواد غذایی، معمولا تصاویری از مواد غذایی با ظاهری جذاب یا به اصطلاح همان سوپرمدل‌های دنیای مواد غذایی نمایش داده می‌شود. ولی آژانس مارسل پاریس، مجموعه‌ی زیبایی از تبلیغات خلاقانه را برای سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای Intermarché ایجاد کرده است که در آن، به منظور جلب توجه مخاطب نسبت به هدر دادن و ضایعات مواد غذایی، از میوه‌ها و سبزیجاتی با شکل‌های غیرطبیعی استفاده شده است.

۲۵. رفتارهای خطرناک را برجسته کنید

29. TopGear Magazine

آگهی بالا که برای مجله‌ی TopGear طراحی شده، در مورد خطرهای استفاده از رسانه‌های اجتماعی در زمان رانندگی هشدار می‌دهد. در این تبلیغ از مفهوم بسیار ساده‌ای استفاده شده است که نیاز به تفسیر اندکی دارد و این شعار را بیان می‌کند: «پُل جانسون همین الان در کف رودخانه‌ی تِیمز، آنلاین شد. رانندگی و رسانه‌های اجتماعی با هم سازگار نیستند.»

۲۶. مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصول را بزرگ‌تر جلوه بدهید

30. Pringles

شاید داشتن کوهی از پنیر، آرزوی بعضی‌ها باشد. در این تبلیغات خلاقانه که برای پرینگلز (Pringles، برندی از چیپس سیب‌زمینی و گندم) طراحی شده، کریس لابروی (Chris Labrooy) برای استفاده از انبوهی از پنیر در پیام تبلیغاتیِ «پنیر با پنیر اضافی و سفارش اضافه‌ای از پنیر»، از فناوری سه‌بعدی استفاده کرده است. فکر می‌کنید که این آگهی به اندازه‌ی کافی پنیری هست؟

۲۷. چشم‌ها را فریب بدهید

31. VW Das Auto

آگهی بالا که برای شرکت فولکس واگن طراحی شده، شاهکاری از ترفندهای بصری است. این تصویر که بر روی سطحی دوبعدی قرار گرفته است، سه بعدی به نظر می‌رسد و با بینایی و دید فرد بازی می‌کند و فیزیک را به چالش می‌کشد.

۲۸. از نمای خیلی نزدیک (extreme close up) استفاده کنید

32. Fanta Strawberry

با مشاهده‌ی تبلیغات خلاقانه بالا که برای فانتا با طعم توت‌فرنگی طراحی شده است، حس می‌کنید که زبان این فرد، شبیه توت‌فرنگی است. نمای بسیار نزدیک استفاده شده در این آگهی، چشم‌نواز است و به خوبی اجرا شده است.

۲۹. از موسیقی الهام بگیرید

33. Raid

آژانس تبلیغاتی Draft FCB، با الهام از قطعه‌ی مشهور ریمسکی کورساکف (Rimsky-Korsakov) با عنوان «پرواز زنبور عسل»، آگهی‌ای را طراحی کرده است که در آن قدرت حشره‌کش Raid نشان داده می‌شود. این تبلیغات خلاقانه نوت‌ها و نمادهای موسیقی را به صورتی نشان می‌دهد که در پایین صفحه و روی هم انباشته شده‌اند و در واقع، حشره‌کش Raid زنبورهای عسل را در میانه‌ی پرواز کشته است.

۳۰. حسی از طعم و عطر را در مخاطب خود ایجاد کنید

34. Curtis

هر میوه‌‌ای طراوت، عطر و طعم خاص خودش را دارد. این تبلیغات خلاقانه طراحی شده برای چایی با نام تجاری کورتیس (Curtis)، از حسی بهره برده است که با نگاه کردن به میوه و بو و مزه‌‌ای که در ذهن تداعی می‌شود، شکل می‌گیرد. با اضافه کردن کمی بخار به تصویر، دهان بیننده کم‌کم آب می‌افتد.

۳۱. از مقایسه استفاده کنید

36. Ugly Truth

در تبلیغات خلاقانه بالا که برای روز جهانی بدون دخانیات طراحی شده است، از مقایسه‌ی جوانی و پیری روی صورت یک زن، برای نشان دادن اثرات ویرانگر دخانیات استفاده شده است. در این تصویر، یک سمت صورت زن، جوان، شاداب و روشن است در حالی‌که سمت دیگر، پیر، تیره و پر از چین‌ و‌ چروک است.

۳۲. حسی از حرکت را ایجاد کنید

37. DHL 2

شرکت تبلیغاتی Shanghai J&J Advertising در تبلیغات خلاقانه بالا، به شکل هوشمندانه‌ای از صفحه‌ای شفاف به عنوان بخشی از این آگهی ۲ صفحه‌ای استفاده کرده است که برای شرکت ارسال کالای DHL طراحی شده است. در این تصویر، با ورق زدن صفحه‌ی شفاف، پیک بسته را از فرستنده به دریافت‌کننده می‌رساند که نشان‌دهنده‌ی سرعت خدمات شرکت DHL است.

۳۳. حسی از فقدان را ایجاد کنید

38. Greenpeace 2

در آگهی دو صفحه‌ای بالا که برای سازمان غیر‌دولتی مدافع محیط‌ زیستِ صلح سبز (Greenpeace) طراحی شده است، از یک صفحه‌ی کوچک میانی برای نشان دادن اثرات قطع درختان استفاده شده است. در صفحه‌ی اول آگهی، تصویر درخت زیبایی را می‌بینید و با ورق زدن این صفحه، مشاهده می‌کنید که تنها تنه‌ی قطع‌شده‌ی درخت باقی مانده است.

۳۴. با ادراک مخاطب بازی کنید

39. McDonalds

آنچه در آگهی بالا می‌بینید، سر تاس یک مرد است یا قسمت بالای یک نان همبرگر؟ در واقع در این آگهیِ مک‌دونالد به مناسبت روز پدر، هر دو مورد نشان داده شده است. در این آگهی به شکل هوشمندانه‌ای با درک مخاطب از پدر و نان همبرگر بازی می‌شود و با اشاره‌ای زیرکانه به روز پدر، برای محصول مک‌دونالد نیز تبلیغ می‌شود.

۳۵. نظر مخاطبان را تصدیق کنید

40. Marmite

همه، محصولات غذایی marmite را دوست ندارند، همان‌طور که همه جورج دبلیو بوش را دوست ندارند. Marmite نیز در این آگهی تبلیغاتی، نظر مخاطبان را تصدیق می‌کند و در آگهی، marmite را هم‌راستا با پرتره‌ای از جورج بوش قرار می‌دهد و این شعار تبلیغاتی را بیان می‌کند: «یا marmite را دوست دارید یا از آن متنفرید» که البته گفته‌ی درستی نیز هست.

۳۶. از صفحه‌ی سفید استفاده کنید

42. McDonalds Coffee

با نگاه دقیق‌تر به این آگهی مک‌دونالد برای تبلیغ قهوه‌ی فوق‌العاده بزرگ، متوجه می‌شوید که لکه‌هایی از قهوه در اطراف گوشه‌های صفحه وجود دارد. این تصویر آگهی زیرکانه و مؤثری را ایجاد کرده است که در آن از صفحه‌ای سفید برای تبلیغ محصول مورد نظر استفاده شده است.

۳۷. از طبیعت الهام بگیرید

43. Plant for the planet

آژانس تبلیغاتی Legas Delaney، مجموعه‌ای از تبلیغات چاپی را با شعارِ کاشت گیاه برای سیاره ایجاد کرده است که در هر کدام، برگی نشان داده شده است که تصویری از صنعت یا حمل‌و‌نقل در آن ایجاد شده است تا توانایی طبیعت را در به دام انداختن گاز دی‌اکسیدکربن نشان بدهد.

۳۸. حس‌و‌حالی خاص را در مخاطب ایجاد کنید

44. Oliver Brown

در تبلیغات خلاقانه بالا که برای کافه‌های زنجیره‌ای اُلیور براون (Oliver Brown) طراحی شده، از تصویر و رنگ‌هایی آرامش‌بخش استفاده شده است تا حس‌و‌حالی خاص را در مخاطب ایجاد کند. در این آگهی، دو فنجان قهوه نشان داده می‌شود که بر روی آنها پودر شکلات به صورت چشم‌هایی به شدت خسته پاشیده شده است. استفاده از این تصویر کاملا به جاست، زیرا کافه‌های زنجیره‌ای الیور براون «بیش از ساعات معمول، باز هستند.»

۳۹. به طرفداران متوسل شوید

45. CSI

در این تبلیغات خلاقانه که توسط شرکت تبلیغاتی Publicis طراحی شده، از طرفداران فراوانِ برنامه‌ی تلویزیونی پلیسی‌ای به نام CSI استفاده شده و در آن، از ژانر پلیسی و کارآگاهی این برنامه بهره گرفته شده است. در این آگهی، ردپای غول‌پیکری به شکل مسیر هزارتویی نشان داده شده که به یک جسد منتهی می‌شود.

۴۰. به اجسام بی‌جان، جان بدهید

46. University Cruzeiro do Sul

در آگهی بالا که توسط جولیانو دی آلمیدا (Juliano de Almeida) طراحی شده، از تصویری روشن و جذاب برای تبلیغ دانشگاه Cruzeiro do Sol استفاده شده است. جولیانو دی آلمیدا در این تصویر، با استفاده از چهره، لباس و تراشه‌های مدادی که به صورت مو نشان داده شده، به مداد جان داده است.

۴۱. از توهمات نوری استفاده کنید

47. Sanccob

در این آگهی طراحی شده برای مؤسسه‌ی حفاظت از پرندگان ساحلی آفریقای جنوبی (Sanccob)، توجه مخاطب به کاهش سریع پنگوئن‌های آفریقایی جلب می‌شود و با الهام از اثر هنری هنرمند گرافیست هلندی، موریس کرنلس اشر (M.C. Escher) طراحی شده است. در این تصویر از توهمات نوری هوشمندانه‌ای برای جلب توجه بیننده و تأکید بر این پیام استفاده شده است که «واقعیت را ببینید، پیش از آنکه خیلی دیر شود.»

۴۲. فناوری‌ها را با هم مقایسه کنید

48. Sony

این تبلیغات خلاقانه که برای شرکت سونی طراحی شده، با انباشته کردن سی‌دی‌ها به جای واحدهای ذخیره‌سازی میکرو، قابلیت‌های درایو USB را نشان می‌دهد. در این آگهی به شکل هوشمندانه‌ای نشان داده می‌شود که چرا و چگونه فناوری‌های جدید، فناوری‌های قدیمی را منسوخ می‌کنند.

۴۳. با محصول، تصویری ایجاد کنید

49. Tazo

Ariadne Colliard برای طراحی این آگهی تبلیغاتی برای چای تازو (Tazo)، ریشه‌ها و خاستگاه چای را به نمایش گذاشته است. در هر چای کیسه‌ای تصویری از معماری نشان داده شده تا خاستگاه و مبدا برگ‌های چای نشان داده شود.

۴۴. الگویی را نقض کنید

50. Volkswagen

چشم ما به سرعت به نگاه کردن به الگوها و سیستم‌های بصری عادت می‌کند. بنابراین وقتی این الگو یا سیستم نقض می‌شود، عنصر ناسازگار به شکل متمایزی از سایر عناصر مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع این همان مفهوم ساده و مؤثر موجود در پس این تبلیغات خلاقانه برای شرکت فولکس واگن است که در آن، این شعار تبلیغاتی بیان می‌شود که «یک قطعه‌ی بد، بر کل سیستم اثر می‌گذارد.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *