دانستنی‌هایی درباره ویژگی‌ها و کاربرد سمعک‌ نامرئی | ریپرتاژ

2

دانستنی‌هایی درباره ویژگی‌ها و کاربرد سمعک‌ نامرئی

این سمعک‌ها که با نام سمعک پنهان، سمعک‌ نامرئی یا سمعک داخل گوشی شناخته می‌شوند، در ذهن مشتریان بسیار محبوب هستند و هر کسی یکی از آنها را می‌خواهد، بدون اینکه اندازه آن اهمیتی داشته باشد. به طور کلی آنها برای شنوایی‌های کم تا متوسط قابل استفاده هستند.  اما چه چیزی و برای چه کسی قابل استفاده است؟

1

چه اطلاعاتی نیاز دارید در مورد بهترین سمعک‌های قابل استفاده بدانید تا بتوانید در زمان خرید آنها، بهترین انتخاب ممکن را انجام دهید؟ در اینجا اطلاعاتی در مورد این سمعک‌ها آورده شده‌است که می‌تواند شما را با این تکنولوژی آشنا نماید.

سمعک نامرئی چیست؟

سمعک‌‌های نامرئی، دستگاه‌های‌ شنوایی ساخته شده با اندازه مناسب مجرای گوش هستند که در عمق کانال گوش قرار می‌گیرند و اغلب اوقات قایل دیده‌شدن نیستند و به همین دلیل به آنها سمعک نامرئی می‌گویند. اولین تولیدکننده اینگونه سمعک‌های دیجیتالی مدرن نامرئی، استارکی بود، آنها SoundLens را تولید کردند و به این ترتیب رقابتی برای تولید و فروش سمعک نامرئی داخل گوشی در میان تولیدکنندگان آغاز شد. تقریبا می‌توان گفت که در حال حاضر همه شرکت‌های سازنده اینگونه تجهیزات، یک سمعک نامرئی را معرفی نموده‌اند. این نوع ابزار شنوایی که معمولا به نامهای مختلفی نامیده می‌شوند توسط شرکت‌های سازنده مختلف تولید می‌شوند، SoundLens، nano و IIC. با این حال عنوان رسمی مهم نیست، همه آنها تقریبا یک چیز مشابه هستند، سمعک‌های نامرئی.

رقابت در بازار سمعک

در حال حاضر میدان نبرد رقابت گسترش پیدا کرده و برخی از تولیدکنندگان سمعک‌های نامرئی بدون سیم را معرفی کرده‌اند، چیزی که تا کنون تولید آن از نظر فنی دشوار به نظر می‎رسیده است. قابل پیش‌بینی است که در سال‌های آینده برندهای بیشتری از تولیدکنندگان تجهیزات شنوایی، تولید سمعک‌ نامرئی بیسیم را آغاز کنند. اگر چه این بخش بازار هنوز کوچک است، با این حال انتظار می‌رود که مورد استقبال افراد بسیاری قرار گیرد، در حالی که این نوع سمعک‌ها برای همه افراد مناسب نیست.

آیا کوچکترین سمعک‌ها برای همه مناسب هستند؟

جواب کوتاه برای این سوال “نه” است.

2

 در حالی که بدیهی است که علاوه براینکه عدم شنوایی شما باید در نظر گرفته شود، عمده ترین مانع برای میزان مناسب بودن استفاده از سمعک‌ نامرئی داخل گوشی، اندازه و شکل کانال گوش شماست. اگر کانال گوش شما بسیار کوچک یا خیلی باریک باشد براس استفاده از این دستگاه مناسب نخواهد بود، به همین سادگی. با وجود پیشرفت تکنولوژی، احتمالا تا چند سال آینده، این موضوع به عنوان یک مساله باقی خواهد ماند. تولیدکنندگان به میزان محدودی از فضا برای متناسب کردن همه اجزا، نیاز دارند و در صورتی که کانال گوش شما چنین فضایی را نداشته باشد، شما شانسی نخواهید داشت.

هزینه یک سمعک نامرئی چقدر است؟

به طور کلی آنها نسبت به انواع مختلف سمعک‌ها با سطح تکنولوژی یکسان، گرانتر نیستند. البته این به صورت کلی است و ممکن است موارد استثنائی نیز وجود داشته باشد. به عنوان مثال، Phonak Virto B Titanium (که نمونه سمعک نامرئی عرضه شده‌است) کمی گرانتر از سمعک سنتی Virto B است، با این وجود این هزینه اضافی مربوط به تیتانیوم به کار برده شده در آن است.

آیا سمعک‌های نامرئی بلوتوث دارند؟

پاسخ این سوال این است، بله اما نه. سمعک‌ نامرئی بیسیم وجود دارند اما اتصال بولوتوث را اجرا نمی‌کنند. در سال‌های گذشته، برخی از برندها، سمعک نامرئی بیسیم ساخته‌اند. آنها بیسیم هستند و به دستگاه‌های پخش صوتی خود شرکت متصل می‌شوند. این سمعک‌ها حرکتی خارق‌العاده و رو به جلو و یک نوآوری شگفت‌انگیز در این صنعت هستند.

چه نوع کم‌شنوایی می‌تواند از سمعک‌های نامرئی استفاده کند؟

به طور کلی این سمعک‌ها برای کم‌شنوایی از نوع متوسط مناسب هستند. آنها عموما بهترین نوع کم‌شنوایی برای ارائه خدمات هستند. انواع مختلفی از کم شنوایی وجود دارند که عبارتند از:

کم‌شنوایی با فرکانس بالا: به طور کلی، سمعک‌های نامرئی برای افرادی که کم‌شنوایی با فرکانس بالا دارند مناسب نیستند. مشکل این است که این افراد شنوایی با فرکانس پایین خوبی دارند و قرار دادن این دستگاه در کانال گوش باعث انسداد غیرقابل تحمل گوش می‌شود.

کم‌شنوایی متوسط: این نوع سمعک‌ها، همانطور که قبلا نیز اشاره شد برای این نوع کم‌شنوایی، ایده‌آل هستند و مشکلی برای انسداد ندارند.

کم‌شنوایی شدید: به طور کلی بیشتر متخصصان، سمعک‌ نامرئی داخل گوشی را به کسانی که دچار کم‌شنوایی شدید هستند، توصیه نمی‌کنند. آنها به این دلیل ایده‌آل نیستند که ممکن است کم‌شنوایی را بدتر کنند. با این حال، سمعک‌های نامرئی وجود دارند که برای کم‌شنوایی شدید مناسب هستند.

کم‌شنوایی عمیق: در حال حاضر هیچ سمعک نامرئی مناسبی برای کسانی که از کم‌شنوایی عمیق رنج می‌برند، وجود ندارد.

مزایا و معایب استفاده از سمعک نامرئی

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، این سمعک‌ها قابل دیده‌شدن نیستند و برای دیگران نامرئی هستند. این سمعک‌ها در عمق کانال گوش قرار می‌گیرند و نوک آنها نزدیک پرده گوش است. اما سوال این است که آیا همه سمعک‌هایی که دیده نمی‌شوند را می‌توان نامرئی نامید؟ به لحاظ فنی این صحبت درست نیست. برخی از ITC’s  و CIC’sکه در عمق کانال گوش قرار می‌گیرند، به سختی قابل رویت هستند ولی نامرئی نیستند.

مزایای استفاده از سمعک نامرئی

  • مهمترین مزیت سمعک‌ نامرعی اندازه کوچک آنهاست. برخی از افراد به دلیل دیده‌شدن سمعک از استفاده‌ی آن اجتناب می‌کنند. اما این افراد می‌توانند به راحتی از ICC استفاده کنند. از آنجایی که این سمعک دورتر از خم دوم کانال گوش قرار داده می‌شود، قابل مشاهده نیست.
  • هیچگونه سیم یا مجرای خارجی وجود ندارد. سمعک با باتری کامل داخل گوش قرار می‌گیرد.
  • سمعک‌های ICC کوچک و سبک هستند و کاربر به طور مرتب و بسیار راحت می‌تواند از آن استفاده کند.
  • از آنجایی که سمعک داخل گوشی در عمق کانال گوش قرار می‌گیرد، صداهای انتخابی توسط میکروفن طبیعی‌تر است. میکروفن سروصدای باد و دیگر صداهای ناخواسته را انتخاب نمی‌کند.
  • کاربر به صورت عادی می‌تواند با گوشی تلفن، نزدیک به گوشش صحبت کند یا می‌تواند از هدفون استفاده نماید.
  • پزشکان مبتلا به ضعف شنوایی می‌توانند از استوسکوپ استفاده کنند. با این حال اگر سمعک در کانال بیرونی گوش قرار گیرد، این امکان وجود ندارد.
  • از آنجا که گیرنده سمعک، نزدیک به پرده گوش است، برای تقویت نیاز به نیروی کمتری دارد. این امر باعث تحریف کمتر و صدای واضح‌تر می‌‍شود.
  • آخرین مدل‌ها دارای قابلیت‌های اتصال بلوتوث و کنترل از راه دور نیز هستند.

معایب استفاده از سمعک‌های نامرئی

  • ICC برای افرادی که کانال گوش باریکی دارند، مناسب نیست. همچنین افرادی که کانال گوش آنها تغییر شکل یافته است نمی‌توانند از این نوع سمعک استفاده کنند.
  • افرادی که کم‌شنوایی عمیق دارند نیز نمی‌توانند از ICC استفاده کنند.
  • عمر باتری سمعک‌های نامرئی به دلیل کوچک بودن آن کوتاه است و کاربر اغلب مجبور است  باتری‌ها را تعویض نماید. اگر هزینه تعویض باتری مقرون به صرفه باشد و یا باتری قابل شارژ باشد، مشکل چندانی پیش نمی‌آید.
  • از آنجایی که این وسیله در نزدیکی پرده گوش قرار می‌گیرد، احتمال انسداد گوش وجود دارد. برای پیشگیری از این مشکل به نگهداری منظم نیاز است. افرادی که گوش آنها موم بیش از حد تولید می‌کند، قبل از خرید ICC باید از این موضوع آگاهی داشته باشند.
  • توصیه می‌شود افراد مسن که دارای لرزش دست هستند از ICC استفاده نکنند، مگر اینکه کسی برای کمک به آنها باشد. در صورت افتادن سمعک روی زمین یا یک سطح سخت، پوسته شکننده آن ممکن ترک بردارد.
  • در صورت وجود ترشحات گوش استفاده ازسمعک نامرئی داخل گوشی نیز توصیه نمی‌شود چراکه این ترشحات می‌توانند به سمعک آسیب وارد کنند.

تست شنوایی سنجی و تجویز سمعک نامرئی

واحد شنوایی سنجی و تجویز سمعک بیمارستان امیراعلم در دوشیفت صبح و بعدازظهر خدمات ارزیابی شنوایی و بررسی مشکلات گوش را انجام می‌دهد و در صورت نیاز به سمعک نامرئی داخل گوشی، واحد درمانی بیمارستان امیراعلم سمعک مورد نیاز و مناسب را برای شما تجویز می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *