طراحی چاپ و بسته بندی

طراحی چاپ و بسته بندیReviewed by مهرناز حسینی on Jul 29Rating: 5.0طراحی چاپ و بسته بندیبسته بندی جذاب و مناسب یعنی موفقیت و ماندگاری در ذهن مصرف کننده. تفکری که بسته بندی را فقط در چهارچوب یکی از کارکردهایش که همان محافظت از محتوای درون خود بود ، تعریف می کرد ، با رشد و توسعه ی عرضه و تقاضا و ایجاد رقابت در دنیای تجاری امروز دیگر کاملا منسوخ شده است.

بسته بندی جذاب و مناسب یعنی موفقیت و ماندگاری در ذهن مصرف کننده. تفکری که بسته بندی را فقط در چهارچوب یکی از کارکردهایش که همان محافظت از محتوای درون خود بود ، تعریف می کرد ، با رشد و توسعه ی عرضه و تقاضا و ایجاد رقابت در دنیای تجاری امروز دیگر کاملا منسوخ شده است. تفکری که جعبه و بسته بندی یک محصول را دور ریختنی می دانست ، در رویارویی با تغییرات عمده ی روابط تجاری ، در شکل امروزی اش در بیشتر موارد به بسته بندی بیش از محتوا درونش اهمیت می دهد.

بسته بندی (به انگلیسی Packaging ) ; طراحی بسته بندی یا Design Packaging در عصر حاضر که جهان به سوی گستردگی ارتباطات حرکت می نماید و از آن جهت که وسعت آگاهی و رشد تصورات و ذهنیات بشری در برابر پیشرفت تکنولوژی از یک سو و وسایل ارتباطات جمعی از سوی دیگر جایگاه خاصی پیدا کرده.

تجارت امروزی به هر نوع و در هر جا که جاری و ساری می باشد با توجه به تغییرات وسیع و متنوع امروزی خواهی نخواهی با یک حجم انبوهی از شکل های تابلوها، بسته بندی های متفاوت کالاها و ابزارهای تبلیغاتی رو به رو می باشد. تبلیغات مخصوصا طراحی بسته بندی ها، امروزه نظر افراد بی شماری را به خود معطوف می نماید و طراحی بسته بندی را به یکی از مشاغل و عناصر سودآور تبدیل نموده .نه تنها معرفی خدمات و کالاها بلکه یک فعالیت خیرخواهانه نیز بدون تبلیغ موثر و وسیع امکان پذیر نمی باشد.

طراحی بسته بندی چیست؟

طراحی بسته بندی در مجامع مختلف دارای تعاریف مختلف و جامعی می باشد اما در یکی از کاملترین تعاریف به عنوان یک شبکه هماهنگ تعریف می شود که هدف آن فراهم نمودن شرایط جهت حمل بهینه، توزیع مناسب، انبارش، فروش و مصرف بهینه می باشد.

طراحی بسته بندی یک عملیات پیچیده و حساس می باشد همچنین زوایای دیگری همچون پویایی، علمی، هنری و … نیز برخوردار می باشد. در سطح اولیه بسته بندی کارکردهایی همچون نگهداری از کالا، حمل و نقل، اطلاع رسانی را شامل و همچنین عناصری خدماتی را نیز در خود جای داده. ماهیت بازاریابانه بسته بندی خود یکی از مهمترین کارکردهای بسته بندی می باشد و در هنگام طراحی بسته بندی باید توجه ویژه ای به آن نمود.

کارکردهای طراحی بسته بندی حرفه ای نیازمند تخصص های مهندسی، بازاریابی، روانشناسی و طراحی گرافیک می باشد. در هر حال متخصصان طراحی بسته بندی نیازمند دانش هایی در زمینه هنری و انگیزشی می باشند.

طراحی بسته بندی مناسب به بسته بندی گفته می شود که حجمی را در خود جای می دهد و پلی بین تولید انواع بسته بندی و بازار هدف می باشد.

طراحی بسته بندی تشکیل شده از بستن اشیایی گوناگون در یک جعبه، طراحی بسته بندی به هر نوع محصولی از هر مواد تشکیل دهنده با هر نوع ساختاری است که بتواند به عنوان بسته ای برای مقاوم سازی، حمل و نقل جابه جایی و تحویل و ارائه خوب کالا از ماده خام گرفته تا محصول نهایی را از تولید کننده به بازار نهایی برساند.

ویژگی های یک طراحی بسته بندی خوب : 

طراحی بسته بندی خوب شامل طراحی بسته بندی است که از محصول شما در طی حمل و نقل، انبار داری ، قفسه مغازه و در منزل مشتریان مراقبت کند. تا زمانی که توزیع محصول را در زمان و محل مناسب ارائه کند. طراحی بسته بندی از روش فراهم نمودن یک سیستم مناسب از محافظت در مقابل شکستگی، فاسد شدن ، گم شدن وسایل اضافه به ارزش محصول اضافه می نماید. ویژگی های یک بسته بندی مناسب و خوب را می توان به بخش های زیر تقسیم نمود.

آسان نمودن کاربری محصول: طراحی بسته بندی عملکرد مناسبی برای افراد درگیر در توزیع جهت آسان نمودن ارائه، فراهم می نماید که شامل لیبل، نحوه مصرف و استاندارد بودن و دیگر موارد می باشد

بازاریابی محصول: در عصری که رقابت بین شرکت های تولیدی مختلف بسیار زیاد و تنگاتنگ می باشد. طراحی بسته بندی نقشی مهم در ارائه محصول ایفاد می نماید و می تواند در شناخت محصول شرکت در بازارهای آشفته موثر واقع شود.

اطلاعاتی که باید در یک بسته بندی رعایت شود:

اطلاعاتی که باید در یک طراحی بسته بندی آورده شود نیاز به تخصص های متعددی دارد زیرا با روح روان مشتری سر و کار دارد. همچنین این اطلاعات با پیشرفت زمان ابعاد وسیعتری را به دنبال دارد. ابعادی همچون زمان استفاده، رنگ، نحوه حمل و نقل، قیمت، مواد تشکیل دهنده و نحوه استفاده و …. را می توان بر روی بسته بندی های مدرن یافت.

طراحی بسته بندی ، بازاریابی و تبلیغات :

در عصر حاضر برای انتقال پیام های تبلیغاتی از رسانه های متعددی مانند کاتالوگ ، پوستر ، تبلیغات تلویزیونی ، نمایشگاهی و …. استفاده می شود طراحی بسته بندی یکی از آن ها می باشد.

طراحی بسته بندی در این میان نقش ایجاد کننده انگیزه برای خریدار، به ویژه محصولات جدید و ایجاد تمایز بین محصولات است. در گام بعدی باید طرح و حجم زیبا و جالب باشد و در نهایت کیفیت بسته بندی نیز مهم می باشد.

بسته بندی خلاقانه :

بسته بندی خلاقانه هنر و علم نگهداری از محصول برای نگهداری ،انبار ، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و استفاده از محصولات می باشد. بسته بندی خلاقانه شامل مراحل طراحی وتولید بسته بندی خلاقانه می گردد. بسته بندی خلاقانه به شکل گسترده ای بر زندگی اثر گذار است، به شکلی که در بسته بندی خلاقانه ما در تمام محیط خود آنرا حس می کنیم . از بسته بندی خلاقانه در تولیدات غذایی و بسته بندی خلاقانه در محصولات دارویی تا بسته بندی خلاقانه محصولات مصرفی و بسته بندی خلاقانه محصولات صنعتی مانند محصولات بسته بندی خلاقانه محصولات شوینده همه با بسته بندی خلاقانه هستند. شرح فعالیت اصلی بسته بندی خلاقانه محافظت از کالا می باشد. بسته بندی خلاقانه  با علامت های استاندارد این امکان را می‌دهد تا دانش پیدا کنیم چه نوع محصولی داخل بسته بندی خلاقانه قراردارد و شرایط نگهداری و استفاده آن چگونه است.مثلا ، جهت طراحی بسته بندی خلاقانه  باید تجربه مخاطبان محصول داخل بسته بندی خلاقانه و این موضوع که مخاطبین بازار هدف به چه شکل از محصول استفاده می نمایند را در راس امور قرار دهید.لذا بسته بندی خلاقانه باید سازگار با سلامت مخاطبین نیز باشد چراکه این بسته خلاقانه  پس ازمصرف دور خواهد افتاد ونباید به محیط زیست صدمه ای وارد شود ویا محصولات تشکیل شده در داخل بسته بندی خلاقانه اشکالی وارد شود . رنگ ها باید از یک طرح کلی بسته بندی خلاقانه تبعیت کند که با محصول همخانی داشته باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2019 مجتمع چاپ سخن نو | ScrollMe by AccessPress Themes