طراحی پوستر های تبلیغاتی
پوستر گونه ای از هنرهای گرافیک است. در تعریفی ساده، پوستر یک اثر چاپ و تکثیر شده است که برای هدفی مشخص طراحی شده و به منظور اطلاع رسانی به قشر گسترده ای از مخاطبین جامعه ارائه می شود.
سرچشمه پوستر را در نقوش آشوری، بابلی و ایرانی می توان یافت اما از آنچه که امروز پوستر نامیده می شود تا قبل از قرن یازدم میلادی و ظهور صنعت چاپ در غرب سخنی نمی توان گفت. اخبار قرون وسطی بر روی کاغذ آورده می شد و به وسیله باسمه تکثیر میافت و به تعداد زیاد بر در و دیوار نصب می شد. در گذشته ای نه چندان دور تعریف پوستر به این صورت بود: پوسترها صفحات کاغذی در ابعاد تقریبا بزرگ هستند که بر روی آن ها نوشتهها، طرحها، نقاشیها و نظیر آن چاپ شده است. پوسترها به منظور نصب شدن بر روی دیوارها و یا دیگر سطوح عمودی تعبیه شدهاند.
ویژگی های یک پوستر خوب
- – طراحی آن با یافتن یک ایده ی خوب شروع شود.
- – توانایی جلب مخاطب برای پیگیری و خواندن آن را داشته باشد.
- – بتواند مخاطب را در برابر خود متوقف کند.
- – علاوه بر دید بصری، تفکر مفهومی را در مخاطب خود منتقل کند.
- – مخاطب خود را به خوبی بشناسد.
- – خوانا بودن نوشته ها و آمیزش مناسب نوشته ها با تصاویر.
- – کادربندی مناسب.
- – دارای ترکیب بندی خوب.
- – در پوستر دو عامل بصری فرم و رنگ از اهمیت زیادی برخوردارند و باید با مهارت بسیار از آن ها در پوستر استفاده شود.
- – دارای میدان دید زاویه ای مناسب.
- – خلاقیت در آن به کار رفته باشد.