تبلیغات محیطی در رشت
تبلیغات محیطی به هر نوع تبلیغ خارج از نقطه نهایی خرید مشتری POP اطلاق میگردد. «تبلیغات بیرونی اصطلاحی کلی و غیرتخصصی دربارهٔ انواع اشکال تبلیغات است که در فضاهای خارج از خانه صورت میپذیرند. دیگر معادل این اصطلاح تبلیغات خارج از خانه نامیده میشود. تبلیغات محیطی شاخهای تخصصی، جدید و رو به گسترش از تبلیغات بیرونی است که نباید آنها را به یکسان به کار گرفت.» «عبارت خارج از خانه یعنی هر رسانهای که خارج از محیط منزل با مشتری در ارتباط باشد
برخی پژوهشگران، سابقهٔ تبلیغات محیطی در جهان را بسیار پیشتر از ظهور ماشین، انقلاب صنعتی و مدرنیته میدانند؛ در مقابل، برخی دیگر برآنند که تاریخ این رشته با تولید انبوه و نظام سرمایهداری و مصرف، گره خورده است.تبلیغات محیطی یک شیوه مناسب برای به خاطر آوردن نام محصول قبل از ورود مشتری به مراکز خرید و در واقع آخرین شانس تولیدکنندگان جهت معرفی محصولشان است. «تغییرات رفتاری مردم در جامعه سبب افزایش درخواست برای تبلیغات محیطی در انواع گوناگون آن شده است. در واقع تبلیغات محیطی پیام خود را به صورت ساده اما پرقدرت به مصرفکنندگانی که در حال جابهجایی و مسافرت هستند، بهخصوص درست در زمانی که در محل خرید حضور دارند، میرساند.»
- بیلبورد (Billboard) بهترین ابزار از جهت میزان دید، برای معرفی محصول و خدمات در محیط شهری میباشد. بیلبورد یک ایده جالب و بدیع است که بیننده را وادار مینماید به تفکری که در پشت یک طرح پنهان است فکر کرده و تصمیم نهایی برای خرید را بگیرد.
- مبلمان شهری (Urban furniture)
- وسایل حمل و نقل (Vehicle) نظیر بدنهٔ اتوبوس، بدنهٔ خودروهای پخش محصول و غیره.
- سایر رسانههای محیطی (Other media advertising) که در شرح آن میتوان از موارد ذیل نام برد:
- استرابورد (Starboard) نوعی استند ایستاده تبلیغاتی است؛ به عبارتی نسل جدید سازههای بادبانی و پرتابلهای ایستاده قدیمی است که از چندین سال پیش توسط شهرداریها جهت اکرانهای فرهنگی و اطلاعرسانی مورد استفاده قرار میگرفت. استرابورد سازهای است که نقایص و ایرادات نسلهای قبلی خود را برطرف کرده و ایستایی خوبی در مقابل باد دارد.
- استند تبلیغاتی (Stand)
- ایستگاهها (Stations) نظیر ایستگاههای اتوبوس، قطار شهری (مترو) و غیره.
- تابلوی سردر فروشگاه (Store sign board)
- تلویزیونهای تبلیغاتی (Advertising TV screens) بخشی دیگر که امروزه افزایش یافته، تبلیغات بر روی تلویزیونهای تبلیغاتی ثابت و سیار در سطح شهر است.
- جعبههای نور یا لایت باکس تبلیغاتی (Light Boxes)
- حروفنگاری روی پنجره فروشگاه (Window Lettering)
- دیوارنگاری [نقاشی دیواری و دیوارنویسی] (Graffiti)
- سایهبان جلوی درب فروشگاه (Awnings)
- عرشهٔ پلها (Bridge advertising)
- لامپ الایدی (Electronic LED)
- لامپهای نئون (Neon)
- لمپوست بنر (Lamp-post banner)
- ویترین (Advertising Showcase)
- و بسیاری موارد دیگر
بدون دیدگاه