مواردی که در چاپ دیجیتال باید به آن توجه کرد

چیست

چاپ سخن نو


مود رنگی چیست؟

مود رنگی طرح حالت های متفاوتی دارد که در برنامه هایی نظیر فتوشاپ قاب تنظیم می باشد. مانند CMYK. این مود رنگی مخفف چهار رنگ اصلی در چاپ می باشد که عبارتند از:

Cyan (آبی)، Magenta (سرخابی)، Yellow (زرد) و Black (مشکی)

در طراحی نمونه های چاپی باید از مود رنگی CMYK استفاده نمود تا چاپ روی CD و یا DVD از کیفیت مطلوبی برخوردارد شود. در صورت انتخاب نکردن حالت رنگی CMYK و به جای آن استفاده از RGB در طراحی، رنگ‌هایی را سبب می‌شود که در چاپ تولید آن ممکن نخواهد بود. بنابراین حتما فایل خود را در رایانه با رنگ بندی CMYK تهیه و تماشا کنید تا کمترین مغایرت را با محصول چاپی نهایی داشته باشد.

چیست؟

DPI در طراحی به چه معنی می باشد؟

این کلمه مخفف عبارت Dot per inch است و مفهوم آن تعداد نقطه در یک اینچ مربع می باشد و زمانی که یک تصویر از تعداد نقاط بیشتری در یک اینچ تشکیل شده باشد، از کیفیت بیشتری برخوردار است. برای کیفیت مناسب طرح روی سی دی و یا لت روی قاب باید DPI آن ۳۰۰ باشد.

مهمترین مسئله برای چاپ مناسب، طراحی خوب و رعایت تمام نکات چاپی در آن می باشد. در صورتی که فایل اولیه شما دارای کیفیت نامناسب و نواقص زیاد باشد، کاری از مجموعه چاپ سینا بر نمی‌آید و شما خود نیز از آن راضی نخواهید بود.

باید توجه داشته باشید فایل‌های ارسالی خود را با ابعاد اصلی و وضوح (Resolution) 300 dpi  طراحی نمایید. اگر فایل مربوطه را با وضوح پایین‌تری طراحی کنید، اگرچه شاید طرح شما برای نمایش در کامپیوتر خوب به نظر بیاید اما در زمان چاپ، کیفیت سفارش شما نامطلوب خواهد بود. پس می بایست از شروع طراحی، وضوح تصویر (Resolution) خود را درست تنظیم نمایید. چون در صورتی که در انتهای طراحی وضوح تصویر را بیشتر کنید، این کار تاثیری در افزایش کیفیت فایل نداشته و در هنگام چاپ کیفیت نامناسبی خواهد داشت.

فرمت چاپی چیست؟

معمولا برای چاپ از فرمت های Tif یا PDF و یا JPG استفاده می کنند که برای چاپ دیجیتال روی CD فرمت JPG مناسب می باشد و از کیفیت خوبی برخوردار می باشد. اما باید quality آن را بیشترین حالت یعنی روی عدد ۱۲ در نظر بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *